ביקור במשתלות "חישתיל" - סיור ב'נתיב התבלינים'

טל צמרת מחנכת כתה ח'2 והסייעת סיגל מספרות:
"נסענו, תלמידי כיתה ח'2, לסיור לימודי במשתלות "חישתיל". גינת התבלינים שלנו בהתפתחות מחודשת וחשבנו שסיור בחברה לשתלנות (זריעה ושתילה) יתרום מאוד. צדקנו!
בכניסה פגש אותנו האגרונום של החברה, דביר, בחור עדין ולבבי שתפקידו לקבל החלטות בכל הנוגע לזריעה ושתילה במשתלות  - מסוגי הזרעים שיזרעו, תנאי גידולם ועד לייצוא השתילים או מכירתם בארץ. דביר הדריך אותנו בסיור וסיפר על הצמחים באהבה כה רבה  וניתן היה לחוש כמה הוא משקיע בטיפוחם. למדנו על כל שלבי הגדילה של הצמח, קבלנו הסבר מפורט על ייחור והרכבה ואפילו על הנדסה גנטית וגילינו פרטים מעניינים על סוגי הדברה - למשל ציפוי הזרעים ברעל, עוד לפני ההטמנה. ועם הידע הרב בכיסנו וצפייה בליבנו יצאנו לדרך, בעקבות התבלינים ...
פתחנו את הסיור ב"כספת", חדר קור יבש, נעול על בריח (אסור לצלם), בו מסודרים על מדפים כל סוגי הזרעים. בחנו את הסוגים השונים וראינו זרעים בכל מיני צורות וגדלים, אפילו כחולים. לאחר שקפאנו, המשכנו בדרך.
הגענו למזרעה - פס ייצור לזריעת זרעים. אלפים רבים של זרעים נטמנים בקבול המחולק לחלקות קטנות מקלקר. דביר הסביר כי הקבול הינו טחב אשר נוצר לפני מליוני שנים באזורים קרים כגון פינלנד, אותו מערבבים עם סיבי קוקוס המיובאים מאזורים טרופיים, על מנת לשמור על נפח ואווריריות. הזרעים והקבול מכוסים בחלקיקים קטנים של סלעים אפויים המיובאים מאפריקה, על מנת לשמור על לחות מתאימה. עולם ומלואו מתגייס על מנת להנביט זרע קטן...
את מגשי הקלקר, בהם הזרעים, מאחסנים למספר שבועות בחדר חשוך, חם מאוד טחוב ולח, ממש סאונה. תנאים אלה הם האידאליים לזרע לנביטה. כאשר הנבטים מתחזקים הם עוברים למשתלה. ואנחנו עימם.

מרבדים עצומים של שתילים רכים בריחות תבלין משכרים, קבלו את פנינו. נדהמנו ממבחר הצמחים העצום שהתגלה. בקצה המשתלה, שוב ראינו פס ייצור ממוחשב ומשוכלל. רובוט מעביר בזהירות ויעילות את השתילים העדינים ממצעי הקלקר למיכלי פלסטיק גדולים יותר, שם השתילים יצמחו עד למעבר לאדמה. ממטרות המופעלות על ידי עינית אלקטרונית משוכללת משקות את הזרעים, רק כאשר עוברים מיכלי הפלסטיק תחתן, זאת על מנת למנוע בזבוז מים לחינם.
מכאן עברנו לחממות. בכל חממה תנאי אור, טמפרטורה ולחות שונים וכל אחת מתאימה לצמחים מסוגים שונים. ראינו מערכות השקייה משוכללות, כולן מופעלות באמצעים אלקטרוניים מרשימים אמצעי הדברה מגוונים, צינורות, מלגזות ועוד ועוד. שיחקנו לנו מחבואים בין ערמות השתילים והפרחים שסבבו אותנו, כאשר מדי פעם מוללנו עלים בידינו על מנת לחוות את ריח התבלין וברגעים החמים התקררנו בזרזיפי המים של הממטרות.
בשעה זו הגיעה שעת בו-צהריים ונאלצנו להיפרד מדביר אשר העניק לנו מתנה מרגשת, מגש שתילי נענע-מנטה ריחני במיוחד. רצנו להתמקם באזור מוצל וחביב בפינת המושב התחלנו במשימת הכנת ארוחה כפרית: חתכנו סלט ירקות, ענק, סחטנו המון תפוזים ותיבלנו בעצמנו גבינה לבנה בסוגי תבלין שונים. תבלינים אלה הבאנו אנחנו עימנו, מגינתנו הקטנטונת שבבית הספר, אותם זרענו בידינו באדמה... ארוחה טעימה להפליא לאחר חוויה מעשירה וריחנית.    תודות לאורלי דגן על היוזמה והארגון ותודה לצדוק על הליווי המסור.
סיגל וטל"
יישר כוח לכל העושים במלאכת הקודש של ליווי הכתה הקטנה ותלמידיה המקסימים.