נאום כינוס בית ספרי חזרתו של החייל גלעד שליט מהשבי

23/10/11
בתאריך 25/6/2006 , תקפה חוליית חמאס טנק מרכבה ומוצב של צה"ל ליד כרם שלום. החיילים חנן ברק ופבל לוצקר נהרגו החייל גלעד שליט נחטף.
1941 ימים – חמש שנים וארבעה חודשים – בתאריך 18/10/2011 גלעד שליט שוחרר.
 רגעים מרגשים עברו על משפחת גלעד שליט ויחד איתה על כולנו .
בהתרגשות רבה ליווינו את חייל צה"ל, גלעד שליט אשר לאחר למעלה מחמש שנים בשבי, שב הביתה.
השמחה הגדולה לוותה בכאב גדול, כאבן של משפחות הנספים בפעולות הטרור שבוצעו ע"י האסירים ששוחררו. התחושות אמביוולנטיות ומעלות דילמות מוסריות קשות מלוות בדיונים סביב ערכים: ערך החיים, הערבות הדדית, מנהיגות ודילמות מוסריות שליוו את תהליך שחרורו של גלעד מהשבי.
מדינת ישראל התגלתה כמדינה בה ערך חיי האדם וערך הערבות ההדדית הנם ערכים איתנים ומובילים. מדינה בה מתקיים הכלל "אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד". האחדות שנגלתה בעם סביב החזרתו של גלעד הביעה ערבות ללא כל קשר להשתייכות פוליטית ימין או שמאל.
הדילמה קשה, הרצון לשחרר את גלעד החי ,מולו עמד כאבן של המשפחות השכולות והצורך לצמצם את הסכנה למדינת ישראל. אך גברה האחריות לחיי ילדינו הצעירים במדינה הקטנה והמיוחדת שלנו והאמונה "שכל המציל נפש אחת כאילו מציל עולם ומלואו" . זו החולשה שלנו וזה מקור כוחנו! ברגעים כאלה, כל העולם סביבנו משתהה על העוצמות שאנו מגלים.
זה לא ברור מאליו! רק חברה חזקה יכולה לחבק חייל אחד ולהחזירו ולהעביר מסר שאף אחד לא ישכח. המסר החינוכי של קיום חוזה בין המדינה לבניה, הינו הישג חינוכי שיש בצידו גם בונוס בטחוני חברתי רב ערך. פירושו של ההישג הוא שהמדינה משדרת באופן אמין שהיא תעשה באמת כל מאמץ לשחרור שבויים ואף תראה זאת בפועל.
 המסר החינוכי מתייחס גם לכך שאין לנכס נושאים ערכיים לחלק אחד בחברה לשמאל או ימין, כי מי שעושה זאת יוצר תהליך שבעצם לוקח את הזכות לאותם ערכים מהחלק השני.
לכל אחד יש זכות להיות גם וגם, הניכוס עושה עוול לחברה כולה ובטווח הארוך גורם לפילוג.
בחברה דמוקרטית, חשוב שתהיינה ותישמענה דעות שונות, אך חשוב שיהיה ברור שמי שמולך בתוך החברה הוא יריב לדעה ולא אויב! וברגעי החזרתו של גלעד הרוב היה גדול, רוב שהאמין כי כאן לא יהיה פילוג, כאן לא תהיה יריבות, את גלעד צריך להחזיר הביתה.
במהלך חמש שנים וארבעה חודשים היינו עדים למאבק נחוש של משפחת שליט ושל אזרחים רבים שחברו למטה המאבק. במדינה דמוקרטית בה ניתנים זכות הביטוי וההתארגנות, המאבק הציבורי הינו מאבק לגיטימי ויכול להוות גורם משמעותי לקבלת ההחלטות. רגעים אלה המחישו עקשנות ציבורית במדינה דמוקרטית מה היא.
ואם נבחן את "צבא החברים של גלעד". היו בו חברים בני נוער, צעירים, מבוגרים שהולידו מנהיגות צעירה. מנהיגות שהאמינה כי ביכולתה לחולל שינוי.
מנהיגות ששמה לעצמה מטרה ונאבקה בכל הכוח, בדרך של התמדה, בדרך של אמונה ביכולת – כי האמינו שיכולים הם, בדרך של הנעה פנימית – לא כי אמרו וציוו עליהם, סביב ערכי מוסר ושמירה על כבוד הדדי ובהרבה ענווה.
תלמידים יקרים, זו דרכה של מנהיגות!!!
 לאורך כל הדרך דיברו על הנוער האכפתי, שאם רק נאפשר להם הם יזיזו הרים – אתם הנוער שמדברים עליו. המנהיגות שלכם מתבקשת.
 פבלו קאזס אמר: " מה נלמד את ילדינו?...נלמד אותם מה שהינם, נגיד להם: הינך פלא ילד, בכל העולם כולו אין עוד ילד כמוך..."
 אני גאה לקחת חלק בחינוך שלכם בני הנוער, ולומר לך מילים אלה כי אני מאמינה שאתם העתיד.
והעתיד צריך להראות אחר, עתיד שידבר שלום.
אני גאה להוביל ערכים כאלה.
אני גאה להיות חלק מעם כזה וכולכם היו גאים.
נייחל שיהיה זה החייל האחרון שיושב בשבי,
 נחבק את משפחת שליט ואת המשפחות השכולות ונהיה גאים להשתייך לעם שאלה ערכיו!
שפרה סטרוסקי, מנהלת החטיבה

תגובות

רשומות פופולריות